Zapisy telefoniczne:

  • Poniedziałek-piątek: 11:00-19:00

Jak ułatwić dziecku powrót do szkoły? Powrót do nauki stacjonarnej

Powrót do szkoły po nieobecności, na przykład spowodowanej chorobą dziecka może być bardzo stresujący. Przez pandemię koronawirusa zarówno dzieci jak i nauczyciele byli zmuszeni do przerwy od dotychczasowego trybu nauki w szkołach. Dzieci po kilku miesiącach przyzwyczaiły się do nauki online, jednak teraz muszą ponownie pojawić się w klasach lekcyjnych. Dziecko w związku ze zmianami może odczuwać wiele trudnych dla niego emocji. Co zatem możesz zrobić jako rodzic, aby ułatwić mu ten proces?

Obserwuj swoje dziecko

Zwróć uwagę, jak mówi o powrocie do szkoły, czy demonstruje niechęć do zajęć stacjonarnych, czy odczuwa lęk i niepewność w związku z nową sytuacją. W pierwszych dniach dziecko może wydawać się apatyczne, zwróć uwagę czy unika swoich kolegów i koleżanek z klasy, obserwuj czy wyczuwa napięcie zarówno emocjonalne jak i w ciele oraz czy pogorszyły się jego oceny. Objawem stresu mogą być też problemy ze snem oraz pogorszenie uwagi i koncentracji na wykonywanych zadaniach. Jeśli dziecko bardzo obawia się powrotu do sal szkolnych może okazywać opór przed wyjściem z domu, psychiczny – jak marudzenie, ale również fizyczny – odmowa wyjścia z domu.

Powrót do szkoły – jak zachować się w sytuacji stawiania oporu?

Pamiętaj, że dziecko nie stawia oporu, żeby Cię celowo zdenerwować. Jego zachowanie wynika ze stresu i obaw związanych z nową sytuacją. W sytuacjach stresowych należy wykazać się cierpliwością, ale jednocześnie stanowczością i konsekwencją. Porozmawiaj o uczuciach, które towarzyszą dziecku. Postaraj się przypomnieć mu, co lubiło w zajęciach stacjonarnych – może to być podwórko szkolne, rówieśnicy, ulubiona nauczycielka czy zabawy na przerwach.

Jak złagodzić skutki zdalnego nauczania

Problemy ze zmianą trybu nauczania mogą objawiać się w różny sposób. Oto najczęstsze z nich:

  • Pogorszenie ocen jest wyraźnym znakiem, że dziecko ma kłopoty z przystosowaniem się do nowego otoczenia. Wspieraj dziecko w wyzwaniach szkolnych i trzymaj rękę na pulsie razem z wychowawcą, aby monitorować rozwój sytuacji.
  • Pogorszenie koncentracji i uwagi może objawiać się wydłużonym czasem wykonywania zadań, które wcześniej przychodziły dziecku bez trudu. Rozproszenie jest czynnikiem bardzo utrudniającym naukę, dlatego dobrze jest zapewnić dziecku optymalne warunki. Zadbaj o redukcję bodźców zewnętrznych, które mogą rozpraszać dziecko. Wietrz jego pokój i utrzymuj temperaturę w pomieszczeniu na poziomie 20-22 stopni. Zadbaj o uporządkowane i czyste otoczenie dziecka podczas nauki i odrabiania lekcji.
  • Rozdrażnienie i napięcie w ciele to objawy stresu przeżywanego przez dziecko. Stres może objawiać się łatwymi do zauważenia symptomami, takimi jak nerwowość, smutek, przytłoczenie, ale też mniej oczywistymi jak napięcie w ciele, ból brzucha czy złość i frustracja. Otaczaj dziecko wsparciem i zapewniaj poczucie bezpieczeństwa. Pamiętaj, aby nie zaprzeczać jego emocjom, a zamiast tego uszanować je i spróbować rozładować napięcie. Rozmawiaj o nowej sytuacji i zwracaj uwagę na pozytywne aspekty powrotu do szkoły.
  • Kłopoty ze snem mogą pojawić się, gdy dziecko stresuje się powrotem do szkoły. Dobry, wysokiej jakości sen zapewni dziecku odpowiednie funkcjonowanie i obniży poziom lęku. Pamiętaj, aby pokój dziecka był dobrze wywietrzony i zaciemniony oraz żeby ograniczyć użycie ekranów na dwie godziny przed snem. Kładzenie dziecka spać codziennie o tej samej porze zapewni mu odpowiedni rytm dobowy, a zasypianie stanie się znacznie łatwiejsze.
  • Unikanie rówieśników spowodowane jest długą izolacją. Dzieci mogą obawiać się spotkania po dłuższej przerwie, relacje między rówieśnikami przez okres zdalnego nauczania miały prawo znacznie się osłabić. Ważne jest, aby angażować dziecko w spotkania z rówieśnikami i organizować okazje, aby mogły się spotkać i odnowić relacje. Nawiązywanie i utrzymanie relacji jest szczególnie trudne dla dzieci ze spektrum autyzmu. Aby ułatwić im utrzymanie relacji z rówieśnikami, przydatny może okazać się Trening Umiejętności Społecznych (TUS), który zaopatrzy dziecko w narzędzia i metody regulacji swoich emocji oraz sposoby na udaną komunikację z kolegami i koleżankami z klasy. Dowiedz się dla kogo jest trening umiejętności społecznych.

Obserwuj zmiany zachodzące w dziecku i to, jak przystosowuje się do nowego otoczenia. Jeśli dziecko od dłuższego czasu odczuwa obniżony nastrój pomocna może okazać się pomoc psychologa i psychoterapeuty. Jeśli nie jesteś pewien, do którego specjalisty powinieneś się zgłosić, dowiedz się czym różnią się od siebie psycholog, psychiatra i psychoterapeuta .  Pamiętaj aby współpracować z wychowawcą i pytać nauczycieli, jak dziecko zachowuje się w szkole. Zwróć szczególną uwagę na to, aby nie bać się rozmawiać o emocjach z dzieckiem, pytać co czuje i spróbować rozwiać jego obawy i wątpliwości związane z tym stresującym czasem.

Centrum NOWA – psychoterapia online, indywidualna Warszawa | Trening Umiejętności Społecznych, Psychoterpia indywidualna Warszawa

realizacja: estinet.pl

Centrum Terapii Centrum Nowa

Al. Solidarności 113 lok. 7,
00-140 Warszawa

+48 505 300 545
kontakt@centrumnowa.pl

Czynne od 8:00 do 21:00.
Od poniedziałku do piątku