Zapisy telefoniczne:

  • Poniedziałek-Sobota: 08:00-21:00

7 skutecznych sposobów na stres

Kolejna nieprzespana noc? Do tego problemy z koncentracją, pustka myślowa, problemy z pamięcią, podwyższone ciśnienie, bóle w klatce piersiowej. To tylko niektóre objawy stresu. Czym jest stres? Jest to automatyczna reakcja organizmu na bodźce zewnętrzne: sytuacje, doświadczenia, zdarzenia, która może działać deprymująco (dystres) lub motywująco (eustres). Ponadto ze względu na czas trwania stresu wyróżnia się stres ostry, chroniczny oraz traumatyczny. Pierwszy rodzaj związany jest z nagłymi sytuacjami. Na pewno nie raz, sprawdzając kieszeń zalała Cię fala ciepła, gdy okazywało się, że brakuje w niej telefonu komórkowego czy kluczy. To właśnie stres ostry. Stresem chronicznym nazywamy stres przewlekły, który utrzymuje się przez dłuższy czas. W takiej sytuacji organizm przez ciągłe napięcie ma mniejsze zdolności regeneracyjne. Stres traumatyczny związany jest z wydarzeniem zagrażającym życiu lub zdrowiu. Jakie są skuteczne sposoby na stres? Poniżej znajdziesz skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem na co dzień.

Odpowiednia higiena snu

Liczne badania dowodzą, że niska jakość snu nie tylko przekłada się na wyższy poziom stresu, ale również odbija się na funkcjonowaniu całego organizmu. Niewystarczająca ilość odpoczynku stanowi dla organizmu stresor, z którym ciężko dyskutować. W takiej sytuacji czujemy się nie tylko niewyspani, przemęczeni, obolali, ale również spada nasza odporność. Aby temu zaradzić, warto zadbać o regularne godziny snu – minimum 7,5 godziny dziennie, a na dwie godziny przed spaniem postarać się wyciszyć, korzystając z ciepłej kąpieli, przyjemnej książki bądź innej czynności odciągającej od telefonu, telewizora czy komputera.

Techniki relaksacyjne, medytacja, joga

Wszelkie ćwiczenia wymagające wyciszenia są bardzo dobrym rozwiązaniem obniżającym poziom stresu. Niezależnie czy skorzystasz z medytacji, jogi czy technik relaksacyjnych, regularne praktyki wspomogą regenerację organizmu. Na początek możesz wypróbować Trening Autogenny Schultza, Medytację Świadomego Oddechu, Mindfulness czy Vinyasa jogę.

Należyte odżywianie

Zasadniczym błędem osoby cierpiącej na chroniczny stres jest codzienne aplikowanie kofeiny i nikotyny. Są to substancje pobudzające, które na dłuższą metę są stresorami dla organizmu. Podobnie jest z alkoholem, który w niewielkich ilościach również działa pobudzająco. Warto pomyśleć zatem o zdrowszych zamiennikach: herbatach ziołowych czy po prostu wodzie. Mimo popularnemu przeświadczeniu o zbawiennej mocy czekolady oraz słodyczy, które rzeczywiście wpływają na tymczasowe podwyższenie poziomu endorfin w organizmie, w codziennej diecie warto zbilansować ich spożywanie. W dłuższym rozrachunku cukier powoduje spadek energii i w efekcie jeszcze większe zmęczenie.

Ćwiczenia fizyczne

Już nawet 5 minut codziennych ćwiczeń pozytywnie wpływa na obniżenie poziomu kortyzolu we krwi. Regularne ćwiczenia nie tylko zmniejszają poziom stresu, ale również poprawiają nastrój i samoocenę. Nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę. Zacznij od porannego rozciągania, spaceru, by z czasem pozwolić sobie na bieganie czy wycieczkę rowerową.

Zadbaj o postawę

Psychika jest ściśle połączona z naszym ciałem. Wzajemne oddziaływanie sfery fizycznej z psychiczną zostało wielokrotnie potwierdzone przeróżnymi badanami. W związku z tym warto skorzystać z tej wiedzy i praktykować odwróconą inżynierię emocjonalną. Cóż to takiego? Nawet wymuszony, sztuczny uśmiech daje naszemu mózgowi znak, żeby automatycznie poczuć się lepiej. Wielu mówców motywacyjnych czy aktorów wykorzystuje tę metodę przed wystąpieniami publicznymi. By być pewnym siebie i zmniejszyć poziom kortyzolu, do wyprostowanej postawy dorzucają położenie rąk na biodrach. Spróbuj przeczytać ten artykuł do końca z uśmiechem na ustach, a się przekonasz.

Oddychaj

Bez oddechu nie ma życia. Poprawne, naturalne, niewymuszone i niczym nieskrępowane oddychanie, a do tego jego kontrola to istotna pomoc w walce ze stresem. Na pewno zdarzyło Ci się usłyszeć: „weź kilka głębokich wdechów”. Chyba każdy o tym słyszał, ale mało kto stosuje. Czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze. W sytuacjach stresowych tętno wzrasta, a wraz z nim oddech. W uspokojeniu go może pomóc oddychanie przez papierową torbę, a jeśli nie masz takowej przy sobie wystarczy, że weźmiesz kilka wdechów przez zamknięte dłonie.

sposoby na stres Centrum Nowa Warszawa

Czas na relaks

Znalezienie czasu tylko dla siebie każdego dnia może być nie lada wyczynem. Niemniej jednak, szczególnie przed snem warto go wygospodarować i skorzystać z ulubionego sposobu na odetchnięcie. Dla każdego coś innego. W walce ze stresem warto odnaleźć sposób, który najbardziej na Ciebie działa. Dla jednego będzie to ciepła kąpiel, ziołowa herbata, a dla drugiego robienie na drutach, słuchanie spokojnej muzyki czy oddanie się swoim pasjom. Poświęcenie 15 minut uwagi wyłącznie na siebie to naprawdę dobre rozwiązanie. Kto jak nie Ty wie najlepiej, co na Ciebie działa?

Centrum NOWA – psychoterapia online, indywidualna Warszawa | Trening Umiejętności Społecznych, Psychoterpia indywidualna Warszawa

realizacja: estinet.pl